Podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój sprawności fizycznej jest ruch. Sprawność fizyczna określana inaczej jako aktualny potencjał ruchowy człowieka, wyznaczana jest poziomem podstawowych cech motorycznych. Poziom ten może ulegać obniżeniu lub rozwijać się, a stany te uwarunkowane są w dużej mierze od wieku, aktywności ruchowej, wreszcie od rodzaju i doboru wykonywanych ćwiczeń, w ramach lekcji wychowania fizycznego czy treningu sportowego.
Poprzez ćwiczenia można profilować rozwój sprawności fizycznej akcentując np. wytrzymałość lub siłę, jak również oddziaływać w pewnym stopniu, w przypadku pracy z dziećmi i młodzieżą na rozwój somatyczny.
W obecnych czasie zauważa się wyraźny spadek zainteresowania lekcjami wychowania fizycznego. Jest to niewątpliwie zły objaw, zwłaszcza że z obserwacji własnej i kolegów - nauczycieli wychowania fizycznego wiem, że coraz więcej młodzieży trafiającej do szkoły ma wady postawy. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele i większość z nich nabyło wcześniej:
źle dobrane krzesła do cech budowy osobnika
ciężkie tornistry
torby noszone na jednym ramieniu
źle dobrane obuwie, itd.
Teraz wchodzą w grę także inne przyczyny takie jak:
długi czas spędzony przy komputerze w niewłaściwej pozycji
moda na korzystanie z siłowni bez właściwej opieki i pomocy instruktora
zbyt mała liczba godzin wychowania fizycznego, które przeprowadzane są w niezadowalający sposób, gdyż mierne warunki bazowe i sprzętowe w większości szkół z powodu ograniczeń budżetowych na oświatę nie pozwalają na to, aby lekcje te spełniały swoje zadanie.
Wielokrotnie w swojej pracy nauczyciela wychowania fizycznego spotykałem się z faktem "załatwiania" przez rodziców swoim pociechom długoterminowych zwolnień lekarskich oraz opinią, że dziecko posiada rower, deskorolkę czy też łyżworolki "to po co mu jeszcze w-f w szkole ?".
Oczywiście każdy rodzaj ruchu jest dobry, jednak organizm młodego człowieka, który ma się rozwijać prawidłowo nie może być obciążony tylko jednym rodzajem ruchu, ponieważ jednostronne obciążanie tylko jednej grupy mięśni upośledza funkcjonowanie pozostałych, które są z ruchu wyłączone.
Prawidłowy rozwój motoryczny całego organizmu zapewnia systematyczne wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych. Ale co można zrobić przy tak ubogim zapleczu w wielu szkołach, aby zajęcia były interesujące i angażowały w sposób maksymalny grupę ćwiczebną ?
Zaprezentowany poniżej zestaw ćwiczeń siłowych ze współćwiczącym, które obok spełnienia swojej podstawowej funkcji, to również wspaniałe przykłady do wykorzystania w czasie rozgrzewki oraz w czasie lekcji, np. obwód stacyjny. Ponadto, w czasie tych ćwiczeń partner może poprzez odpowiednie działania regulować odpowiednio obciążenie, ułatwiając lub utrudniając wykonanie ćwiczenia. Doskonale wpływają one na integrację wszystkich uczestników oraz kształtują poczucie odpowiedzialności za współćwiczącego.
(...)
Bogusław Trojanowski Zespół Szkół Zawodowych w Piszu |